Administratiekantoor of AI? De kracht van de menselijke touch
Gepubliceerd door IFS Finance op 1 juli 2024
AI is hot, ook in de financiële wereld. Veel bedrijven claimen dat ze AI gebruiken om hun processen te verbeteren, maar wat betekent dit eigenlijk voor jou als ondernemer? In deze blog vertelt Jacco Huisman, partner bij IFS Finance, waarom de menselijke touch in de financiële sector voorlopig onvervangbaar blijft, ondanks de opkomst van AI.
AI in de boekhoudsector: hype of blijvertje?
De hele wereld lijkt de mond vol te hebben over kunstmatige intelligentie, maar wat betekent het voor de boekhoudsector? In eerste instantie was ik geneigd het te bestempelen als hype, maar na wat onderzoek zie ik toch wel mogelijkheden en voordelen. AI kan saaie, repetitieve en tijdrovende taken – denk aan dingen als data-invoer en transactiecategorisatie – automatiseren, waardoor finance-professionals zich druk kunnen maken over andere onderwerpen. Ik bedoel: advieswerk, financiële analyse en strategische besluitvorming zijn toch de interessantere aspecten van ons werk. AI kan zeker ook helpen met controle- en risicobeoordelingsprocessen. Door deze processen – deels – te automatiseren, kun je fouten verminderen en afwijkende – lees: verdachte – patronen sneller identificeren. Er zijn dus zeker interessante ontwikkelingen gaande, maar ik zie ook dat AI nog in de kinderschoenen staat in onze branche. Als je de mogelijkheden van AI combineert met menselijke expertise, biedt het zeker kansen, maar het is belangrijk om kritisch te blijven kijken naar wat echt haalbaar is en op welke termijn. Weg dus van de hype.
Blijf je gezonde verstand gebruiken
Of je nu wil of niet, AI wordt steeds belangrijker, en uiteraard houden ook wij alle ontwikkelingen nauwlettend in het oog. Zo hield Job van den Berg, data- en AI-expert en co-founder van Ai.nl en softwarebedrijf The Automation Group, onlangs tijdens de jaarlijkse Becky.works-partnerdag een inspirerende lezing over AI. Een van de belangrijkste conclusies daar was: blijf je gezonde verstand gebruiken. Een andere constatering waar ik me goed in kan vinden, was dat de menselijke touch onvervangbaar is en blijft. Dat zal, denk ik, ook niet zo snel veranderen. Het is natuurlijk hartstikke mooi dat je saaie, repetitieve taken met behulp van AI kunt automatiseren. Maar ja, waar houdt het op en waar wordt die menselijke touch, die menselijke benadering, die menselijke interpretatie dan belangrijk? Dat zul je een beetje proefondervindelijk moeten vaststellen. Dat is voor elk vakgebied en voor elk bedrijf verschillend.
De uitdagingen van geautomatiseerde facturering
Het inboeken van facturen is tegenwoordig grotendeels te automatiseren en daarin is een glansrol weggelegd voor AI. Maar het is natuurlijk geen kwestie van een stukje software implementeren en als bij wonder kom je op 100 procent herkenning uit, waarna je alleen nog maar hoeft te checken en te accorderen. Zo simpel werkt het niet, ook niet met AI. Je moet aan de voorkant altijd nog tijd en energie investeren om een bovengemiddeld percentage te behalen. Dan is het de vraag wat het je brengt. Als je veel facturen moet inboeken, verdien je die kosten sneller terug dan wanneer je minder facturen hebt. En realiseer je: 100 procent halen is voorlopig nog een utopie.
De menselijke touch blijft onmisbaar
Even terug naar de human touch. In een eerdere blog vertelde Mart al dat wij niet bang zijn om ondernemers uit te dagen. Immers: geen glans zonder wrijving. En je uitdagen, dát doet AI niet. Ondernemers triggeren, een direct en eerlijk gesprek aangaan waardoor de ondernemer aan het denken wordt gezet, het randje opzoeken zonder eroverheen te gaan, precies die juiste snaar raken: daar is een mens voor nodig. Dat soort dingen kun je nooit automatiseren, hoe intelligent AI ook wordt. Het antwoord dat je van AI krijgt hangt immers af van de vraag die je stelt. En die vraag is vrijwel nooit uitdagend naar jezelf toe.
In de praktijk: de robot die een t-shirt opvouwt
Tijdens de jaarlijkse partnerdag liet Job een filmpje zien van een robot die een t-shirt opvouwde. Het was heel knap gedaan, maar je ziet dat er geen enkel gevoel in zit. Het mouwtje wordt opgepakt, juist neergelegd en weer losgelaten, maar de stof wordt niet even netjes gladgestreken om de vouwtjes eruit te halen. Juist dat menselijke beetje extra zorg en aandacht, dat maakt het verschil. Want het t-shirtje gaat op de stapel en er komen weer t-shirtjes bovenop. En je wilt niet dat je shirts helemaal verkreukeld uit de kast komen. Ja, de robot kan technisch gezien iets opvouwen, maar het mist de finesse. Hetzelfde geldt voor financiële administratie. Een ervaren boekhouder kan financiële rapporten niet alleen opstellen, maar ook analyseren, met je bespreken en strategische aanbevelingen doen zodat je als ondernemer écht vooruit kunt. Daar kan AI voorlopig nog niet tegen op.
IFS Finance, jouw partner in groei
Ben je klaar om de voordelen van zowel technologie als menselijke expertise te ervaren? Dan ben je bij ons aan het goede adres. Bij IFS Finance bieden we meer dan alleen financieel advies; we bieden ondernemersadvies, uiteraard in combinatie met de nieuwste technologieën. We helpen je graag je voor- en nadelen af te wegen van belangrijke beslissingen zoals fusies of overnames en je groei te beheren op een manier die bij jou past. Terwijl jij je richt op het ontwikkelen van je leiderschapsvaardigheden en het creëren van een cultuur van leren en groei binnen je bedrijf, staat IFS Finance klaar om de backbone te vormen: een solide, betrouwbare en innovatieve financiële administratie. Samen zorgen we voor de welbekende rust die nodig is om ook reuring te kunnen creëren: ruimte om te innoveren, groeien en de kansen te grijpen die de toekomst biedt.
Meer weten?
Benieuwd hoe we jouw reis naar succes kunnen ondersteunen? Neem contact met ons op via ons contactformulier of bel naar 036 76 70 100.
Nog geen concreet vraagstuk, maar mogen we je wel – met mate – blijven inspireren? Volg dan onze LinkedIn-pagina of schrijf je in voor onze nieuwsbrief.