De eerste stappen naar een stressvrije administratie
Gepubliceerd door IFS Finance op 7 februari 2025

Als startende ondernemer komt er veel op je af. Je bent vol energie bezig met klanten werven, je product of dienst verbeteren en groeien. Maar er is iets wat minstens zo belangrijk is, maar toch vaak minder aandacht krijgt: je administratie. Vergis je niet; een goed georganiseerde administratie is onmisbaar voor het succes van je bedrijf. Het helpt je niet alleen om betere financiële beslissingen te nemen, maar bespaart je ook stress en kostbare tijd. In deze blog delen we vijf praktische tips om je bedrijfsadministratie vanaf het begin goed op orde te krijgen én te houden.
1. Begin met een simpele, duidelijke structuur
Je administratie hoeft niet ingewikkeld te zijn, zeker niet in het begin. Start met een eenvoudig systeem waarin je alles makkelijk terug kunt vinden. Werk met mappen, zowel digitaal als op papier, en verdeel je administratie in duidelijke categorieën: facturen, offertes, belastingaangiftes, bonnen en contracten. Houd het simpel, zodat je niet verdwaalt in je eigen papieren. Regelmatig even bijwerken voorkomt dat het een rommeltje wordt.
2. Maak slim gebruik van digitale tools
Misschien denk je: Ben ik de enige die nog geen boekhoudsoftware gebruikt? Nee, dat ben je niet. Nog steeds werkt een aanzienlijk deel van de ondernemers handmatig. Maar geloof ons, dat is tijdrovend en foutgevoelig. Begin daarom direct met een eenvoudig boekhoudprogramma. Hiermee maak je automatisch facturen, houd je betalingen bij en zie je in één oogopslag hoe je bedrijf ervoor staat. Dit bespaart je niet alleen tijd, maar geeft je ook grip op je financiën.
3. Houd je administratie regelmatig bij
Je herkent het vast: je schuift administratieve klusjes voor je uit tot het echt niet langer kan. Maar het uitstellen van taken zorgt voor onnodige stress. Plan daarom vaste momenten in, bijvoorbeeld één keer per week, om je administratie bij te werken. Zo blijft het overzichtelijk en kost het je minder tijd. Bovendien weet je altijd precies hoe je bedrijf ervoor staat.
4. Bewaar belangrijke documenten veilig
Ook het kwijtraken van belangrijke documenten kan veel stress veroorzaken, vooral als het gaat om belastingaangiften of andere verplichte administraties. Zorg ervoor dat je alle belangrijke papieren veilig bewaart, zowel fysiek als digitaal. Maak bijvoorbeeld back-ups van je digitale documenten en bewaar fysieke documenten op een georganiseerde, veilige plek. Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor het voldoen aan de regels voor het maken van die back-ups, maar een digitaliseringstool kan deze taak aanzienlijk vergemakkelijken. Dat schreef Cindy al eerder in een blog over de bewaarplicht.
5. Schakel professionele hulp in
Hoewel veel ondernemers hun administratie zelf doen, kan het verstandig zijn om hulp in te schakelen. Het inschakelen van professionele hulp zal je in elk geval veel stress besparen. Zo krijg je meer tijd om je te richten op je onderneming, zonder je zorgen te hoeven maken over de administratie.
Klaar om te ruilen?
Ben je klaar om je financieel gedoe over te laten aan experts zodat jij je kunt richten op wat je echt leuk vindt? Bij IFS Finance bieden we meer dan alleen financieel advies; we bieden ondernemersadvies. We helpen je graag je voor- en nadelen af te wegen van belangrijke beslissingen en grip te krijgen op je financiële situatie. Terwijl jij je focust op het laten groeien van je startup en het bouwen aan een sterke basis, staat IFS Finance klaar om de ruggengraat van je financiële administratie te vormen: flexibel, betrouwbaar en gericht op groei. Samen creëren we de rust die je nodig hebt om vol energie te werken aan innovatie, schaalvergroting en het benutten van nieuwe kansen.
Meer weten?
Benieuwd hoe we jouw reis naar succes kunnen ondersteunen? Neem contact met ons op via ons contactformulier of bel naar 036 76 70 100.
Nog geen concreet vraagstuk, maar mogen we je wel – met mate – blijven inspireren? Volg dan onze LinkedIn-pagina of schrijf je in voor onze nieuwsbrief.